Op de koffie bij…..  Rita en Tinus Vogels

Zij werd geboren en groeide op in het Eindhovense stadsdeel Woensel en hij in de buurgemeente Best. Ze ontmoeten elkaar begin zeventiger jaren van de vorige eeuw in de Bestse dancing De Instuif. Getrouwd wordt er in 1976 en ze krijgen twee kinderen: zoon Tom en dochter Rian. Bij hen hebben ze twee kleinkinderen: Anne en Lotte.

Sinds 1976 wonen ze in Veldhoven.

Rita en Tinus Vogels uit de Jegerstraat, zij zijn degenen die dit keer de koffie inschenken voor onze Rustverstoorder…..

Als je in Zeelst Tinus Vogels zegt, dan zeg je ook meteen ‘ah, de postbode’. Na tien jaar te hebben gewerkt bij de Philips Machinefabriek, treedt hij in dienst bij de PTT, als bezorger van de post. Het zal een lang dienstverband worden. Aanvankelijk – ongeveer dertien jaar – door geheel Veldhoven. Maar gedurende de laatste 25 jaar brengt hij op de fiets de post alleen nog rond in Zeelst. Hij wordt er ‘kind aan huis’. Zijn vriendelijke en toegankelijke aard valt goed bij het Zeelsterse volk. En omgekeerd geldt dat eveneens.

Dat is ook een belangrijke reden waarom hij na zijn pensioen in 2015 lid wordt van de KBO. Hij kent er immers Jan en alleman. Zijn vrouw Rita is hem inmiddels gevolgd; zie hiervoor eventjes verderop. Bij de presentatie een paar jaar terug van het boek ‘Post uit Zeelst’ (Stichting Zeelst Schrijft Geschiedenis), speelde Tinus een mooie karakterrol als de bezorger van die Zeelster post.

Een andere grote liefde is natuurlijk het O.L. Vrouwegilde. Daarvan is Tinus al 16 jaar lid en behoort hij tot de Overheid. In z’n functie van Vaandrig is hij de drager van het Hoofdvaandel. Een mooie rol die hem past als regen bij het Hollandse weer.

Tinus is er – met twee zussen – eentje uit een gezin van drie. Terwijl Rita uit een gezin komt van zes: drie zussen en twee broers.

Rita is nog maar pas bij de KBO. Mijn vraag: wat heeft je er toe doen besluiten om Tinus te volgen als lid van de club? Rita: Anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met werken. En ik wilde daarna wel graag een beetje onder de mensen blijven komen. Bovendien leek het me een heel gezellige vereniging.

Op de vraag of ze nog meer hobby’s heeft, volgt  – na een volmondig ‘ja’ – een hele reeks aan activiteiten: fietsen, op de kleinkinderen passen, kapotte dingetjes heel maken (o.a. kleertjes, speelgoed). Tinus komt er even tussen: het klinkt al gauw ‘dè makt mamma wel, dè vonde ze vroeger hil normaal’.

Tinus is geen man van stilzitten. Ook binnen de KBO is hij actief bij de organisatie betrokken en houdt zich voornamelijk bezig met het uitzetten van wandeltochten. Daaraan neemt hij vervolgens zelf ook enthousiast deel.

Het O.L. Vrouwe Gilde

Bij het OL Vrouwe Gilde heeft Tinus, behalve zijn officiële functie als Vaandrig, veel plezier in het totale verhaal van ‘de guld’. Daarbij trekt hem, het als vereniging uitrukken en iets betekenen voor de gemeenschap, bijzonder aan. Zoals onlangs nog op 24 september bij de tentoonstelling vanwege het 100-jarig bestaan van Veldhoven in ’t Oude Slot. En een week ervoor, het aanwezig zijn bij gelegenheid van de bekende Zeelster 17-septemberviering.

Dat de voormalige postbode, met zijn inspanningen voor de wielerclub Wilhelmina, voor de personeelsvereniging van de PTT waar hij 25 jaar voorzitter van was en zijn verdiensten voor het Gilde, een paar jaar terug werd onderscheiden met een Koninklijk lintje, wekt dan ook geen verbazing. Bij de Toer en Wielerclub Wilhelmina (Eindhoven) zit de alleskunner vanaf het begin nu al 13 jaar in het Bestuur en is er nog altijd actief met ondermeer het uitzetten van routes en vele hand en spandiensten.

Ook Rita is bij het Gilde prima op haar gemak. Ze kijkt altijd uit naar de kermis, de gilde dagen en het gezellig samenzijn met de vrouwen, met het onder andere samen broodjes smeren, koffie zetten, etc. Ook bij de speciale fietstochten naar andere Gildes horen de vrouwen er gezellig bij.