Nel Lijten-Sanders

Van Hemelrijken tot aan de Vijverstraat…

Nel wordt geboren op Hemelrijken 13. Dat is op korte afstand van de Vijverstraat 18, waar ze naartoe verhuist met haar trouwen in 1959. Daar woont ze nu nog altijd, met plezier. Als dochter van ‘boer’ Jan Sanders en Marie van de Boomen groeide Nel op in het boerenleven, een gelukkige tijd. Het gezin telde met de zonen Jan, Toon en Sjef en de dochters Nel en Dina, vijf kinderen.

Als ze trouwt met Frans Lijten, afkomstig uit Zesgehuchten (Geldrop), wordt dat huwelijk ingezegend door Jan, haar broer en priester die niet lang erna zal overlijden.

Frans is ook van boeren afkomst. Na zijn schoolopleiding doet hij de Landbouw Winterschool in Boxtel en gaat werken bij z’n broer in Nuenen. Daarna bij de Boerenbond in Geldrop en tenslotte 30 jaar – tot aan zijn pensionering – bij Philips Bewaking.

Samen worden ze gezegend met maar liefst zeven dochters (zie foto): Mario, Els (inmiddels na een ongeluk in het Eifelgebergte gestorven), Jackelien, Annie, Gerrie, Ivon en Suzan. Nel heeft er maar druk mee. Frans werkt in een 3-ploegendienst en is overdag veel thuis. Samen kunnen ze het allemaal goed opvangen. Nel: “Mooi is, dat onze kinderen veel samen speelden met die van onze (broer) Toon, die in was getrouwd in de boerderij van onze ouders op hooguit een paar honderd meter afstand. En naar school toe namen de oudere kinderen al gauw de begeleiding over.

We hoefden ons daar vrijwel niet om te bekommeren. Ze hebben later  allemaal een middelbare of hogere schoolopleiding gevolgd en goeie banen getroffen”.

Gevraagd naar haar mooie herinneringen van vroeger, is het eerste dat Nel te binnen schiet, de priesterwijding van de oudste broer Jan in de befaamde Sint Jan kathedraal van ‘s-Hertogenbosch.  Vierentwintig man (aanstaande priesters) vol overgave liggend op de grond, een onvergetelijk tafereel.

Jonge boerinnen

Als opgroeiende boerendochter is het lidmaatschap van de Jonge Boerenstand i.c. de sportclub een belangrijke ontspanningsmogelijkheid. Er ontstaan ook veel nieuwe contacten.

Anna Brands en Nella de Haas zijn daar dan de leidsters van. Later zal Nel ook nog in het bestuur plaatsnemen. Op de sportvelden is in de zomer het rijdansen een onderdeel, maar ook andere oefeningen. In de winter wordt er in schuren van boerderijen geoefend. Nel moest daarvoor ook de eigen schuur soms schoonmaken. Maar soms vond het, samen met andere verenigingen, ook plaats in een grote gymzaal in Tongelre, bij de spoorlijn. De finale vormden de sportdagen. “Een prachtige belevenis”, aldus Nel. Maar het is niet allemaal vlakbij. Wat heet. Geen uitzondering zijn de fietstochten naar Budel en Boxtel. Ook de deelnames aan het Oogstdankfeest, met de mis in de openlucht, zijn onuitwisbare herinneringen.

Frans Lijten is gestorven in 26 april 2019. De familie Lijten-Sanders telt momenteel 10 kleinkinderen (9 jongens en 1 meisje) en 4 achterkleinkinderen (3 jongens en 1 meisjes). Nel, heeft intussen de 90-jarige leeftijd bereikt en is het leven nog lang niet moe, loopt nog elke dag een half uur, poetst het huis nog regelmatig en leeft een rustig en tevreden leven vlakbij het dorpcentrum van Zeelst….